Hvordan får du publikum til å huske mer?

Alle husker informasjon på forskjellige måter. Det finnes ikke én regel for hva som virker best for alle, men det er generell enighet om at voksne husker mest av informasjon om man både ser, hører og gjør noe. Forskning viser at voksne husker omtrent 10% av det de ser, 30-40% av det de ser og hører, og 90% av det de ser, hører og gjør.

Dette virker logisk. Hvis jeg fortalte deg om en oppskrift eller skrev den ned for deg, er det en stor sjanse for at du ikke husker den. Men dersom jeg fortalte deg om oppskriften, viste deg hvordan du gjorde det, og så oppfordret deg til å gjøre det selv – da ville sjansene for at du husket informasjonen være langt større.

Minneblokkering

 

Men hva har dette å gjøre med presentasjoner, spesielt? Å få publikum til å huske informasjonen du presenterer er et viktig element i utforming av en presentasjon. Forskning har vist at 10 minutter etter at en presentasjon er ferdig, husker bare 50% av publikum det som ble sagt. Bare 24 timer senere, har tallet falt til 25%. Etter en uke, ligger det på rundt 10%. Med tanke på forskjellen på å se, høre og gjøre, vil denne statistikken variere med hvordan du utformer presentasjonen din.

Litt skremmende. Forretningsbeslutninger tar tid, spesielt når det gjelder å investere i nye prosjekter. Dersom folk har glemt praktisk talt alt du sa forrige uke, har det antagelig ikke den informasjonen de trenger for å ta beslutningen.

Så – hva kan vi gjøre for å forhindre et såpass dramatisk tap av informasjon man husker? Svaret er enkelt: fokuser på de 10% de husker!

Det er kanskje selvsagt, men dersom du ikke har hukommelse som Sheldon i Big Bang Theory, er 10% det beste du kan håpe på når det gjelder å huske presentasjonen etter en uke. Det viktige er derfor å sikre at publikum husker en spesiell statistikk, fengende overskrift, slående illustrasjon eller kraftfullt sitat. Det er derfor INNHOLDET i presentasjonen og UTFORMINGEN, er fundamentalt viktig. 

Vær klar

Det bør være unødvendig å skrive det, men presentasjonens budskap må være klinkende klart. Unngå å fortelle publikum hver minste detalj – å presse så mye tekst inn på en side og å legge inn unødvendig informasjon bare for å piffe opp presentasjonen, virker mot sin hensikt. Legg heller vekt på å banke inn de viktigste poengene.

Fokuser på det du ønsker å formidle og ta en bevisst beslutning om å holde det kort og konsist. Dersom du kan mye om det du presenterer, bør du være trygg på at du kan svare på eventuelle spørsmål som måtte komme – du trenger ikke presse alt inn i presentasjonen. 

Vær visuell

Det fleste av oss lærer best visuelt. Tenk på barnebøker fulle av dyrebilder. Du finner ikke bare navnet på dyret, ofte skrevet med fargerike bokstaver, men det er også en tegning. Noen bøkker har til og med lyden av dyret.

Presentasjonen din bør følge dette eksemplet. Velg illustrasjoner som underbygger statistikken, la et bilde si fler ord enn 5 omfattende punkter på en liste kan klare. Og husk at de publikum husker går fra 10% til hele 65%, når bilder brukes sammen med tekst, ifølge Brain Rules av John Medina.

  • Det man husker av informasjon fra enkel tekst og bilder: 65% 65%
  • Det man husker av bilder: 30% 30%
  • Det man husker av tekst: 10% 10%

Vær interessant
Dersom du holder budskapet ditt klart og fokuserer på en visuell utforming, vil publikum helt naturlig bli mer engasjert. Dermed øker sannsynligheten for at de vil lytte og respondere. BINGO! Da er det større sjanser for at de vil huske den informasjonen som du deler.

Del presentasjonen
Du synes kanskje det er gammeldags, men dersom du vil være helt sikker på at presentasjonen ikke havner i glemmeboka, så kan du tilby publikum en kopi. Eller, aller helst kan du sende en PDF-versjon på epost, slik at du er sikker på at de har de viktigste tall og fakta de trenger for å ta en beslutning på et senere tidspunkt.

Så husk: vær klar, vær visuell, vær interessant og del presentasjonen – dersom du ønsker at folk skal huske presentasjonen din en stund etter at prosjektoren er avslått.

Vær klar, vær visuell, vær interessant og del presentasjonen – hvis du vil at publikum skal huske budskapet ditt.